W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej AK-DENT z siedzibą w Lublinie ul. Elsnera5 ,20-854 Lublin, jako podmiot leczniczy dla, którego księgę rejestrową prowadzi Wojewoda Lubelski wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą pod numerem: 000000025388, NIP: 7122004988, REGON: 430644279, informuje o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych oraz o przysługujących Państwu prawach z tym związanych. Informacja w poniższym brzmieniu obowiązuje od dnia 24maja 2018 r.
Jak przetwarzamy dane osobowe?
Jako Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej AK-DENT z siedzibą w Lublinie w świetle przepisów jesteśmy administratorem Państwa danych osobowych. Dane osobowe to dane, według, których można Państwa zidentyfikować. Odpowiadamy za ich wykorzystanie w sposób bezpieczny, zgodny z umową, jeżeli taką z Państwem zawarliśmy, oraz obowiązującymi przepisami.
Skąd pozyskujemy Państwa dane osobowe?
Co do zasady to Państwo sami przekazujecie nam dane osobowe. Dane Pacjenta możemy również otrzymać od osoby działającej w imieniu Pacjenta, która jest jego przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym, opiekunem faktycznym lub osobą bliską. Dane osób upoważnionych przez Pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej oraz uzyskiwania informacji ostanie zdrowia przekazuje nam Pacjent. Dane uzyskiwane są przed lub podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.
W jakim celu, na jakiej podstawie i przez jaki czas przetwarzamy Państwa dane osobowe?
Państwa dane osobowe wykorzystujemy (przetwarzamy) w następujących celach:
1) ustalenia Państwa tożsamości przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego Państwu lub Pacjentowi w imieniu i na rzecz którego Państwo występujecie (telefonicznie, osobiście w poszczególnych lokalizacjach podmiotu medycznego), przekazania informacji o przygotowaniu do badania, przypomnienia/potwierdzenia terminu badania, przekazania informacji o odwołaniu terminu badania, działania profilaktyczne. Podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit c), art. 9 ust. 2 lit h) RODO, art. 25pkt 1 ustawy z dnia 06.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (dalej: „ustawa o prawach pacjenta”) oraz § 10 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (dalej: rozporządzenie MZ). Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji tych celów;
2) wykonywania działalności leczniczej, profilaktyki zdrowotnej, zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej, systemami i usługami zabezpieczenia społecznego: przede wszystkim udzielenia świadczeń zdrowotnych (np. realizacja wizyty/badania, wystawienie skierowania/recepty), prowadzenie wymaganej przepisami dokumentacji medycznej, zapewnienie ciągłości leczenia, przekazywanie informacji podmiotom uprawnionym(np. Sanepid), wystawianie zaświadczeń lekarskich, weryfikacja uprawnień do uzyskiwania świadczeń opieki zdrowotnej. Dane osobowe zawarte w dokumentacji medycznej są przetwarzane, co do zasady przez okres 20 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkami przewidzianymi wart. 29 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta; Podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. c) RODO w zw. z przepisami ustawy z 15.04.2011 r. o działalności leczniczej oraz ustawy o prawach pacjenta oraz rozporządzenie MZ. Podstawą przetwarzania danych w zakresie, jaki jest niezbędny dla ochrony żywotnych interesów pacjenta, może być również art. 6 ust. 1 lit. d) RODO. W zakresie, w jakim przetwarzane dane obejmują dane szczególnych kategorii, podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 9 ust. 2 lit. h) i c) RODO;
3) realizacji Państwa praw jako Pacjentów/osób upoważnionych przez Pacjenta m.in. realizacja uprawnienia Pacjenta/osoby upoważnionej przez Pacjenta do dokumentacji medycznej, uzyskiwania informacji ostanie zdrowia. Podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit c), art. 9ust. 3 RODO, art. 9 i 26 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta; Okres przetwarzania danych w tym celu jest taki sam, jak okres przechowywania dokumentacji medycznej opisany w punkcie 2) powyżej. Dane dotyczące zdrowia przetwarzamy w celach, o których mowa w pkt. 1, 2, 3 powyżej oraz jeżeli wyrażą Państwo zgodę na kontakt telefoniczny, w celu zaproponowania i uzgodnienia terminu badania lub innego świadczenia zdrowotnego.
4) zapewnienie odpowiedniego standardu opieki zdrowotnej oraz poprawa jakości świadczonych usług m.in. badanie satysfakcji Pacjentów np. w formie ankiet, dostosowanie naszej oferty zgodnie ze zgłoszonymi wnioskami, uwagami, zapewnienie właściwej i sprawnej organizacji naszej działalności. Podstawa prawna art. 6ust. 1 lit. b) i c) i f) RODO. Przez czas niezbędny do realizacji ww. celu, nie dłużej niż 1 rok od wykonania na rzecz Państwa ostatniego świadczenia;
Które dane należy nam podać?
Jeżeli jesteście Państwo naszymi pacjentami wymagamy podania danych niezbędnych do prowadzenia dokumentacji medycznej zgodnie z przepisami prawa. W tym zakresie podanie danych jest wymogiem ustawowym. Ich niepodanie uniemożliwia zawarcie umowy i wykonanie badania, usługi medycznej, udzielenia świadczenia zdrowotnego. Dodatkowo możemy poprosić o dane opcjonalne (jeśli ichnie otrzymamy, nie będziemy mogli np. dzwonić pod numer kontaktowy, wysyłać dodatkowych informacji).
Komu przekazujemy Państwa dane?
Państwa dane przekazujemy podmiotom przetwarzającym dane w naszym imieniu, uczestniczącym w wykonywaniu naszych czynności lub innym administratorom:
a) obsługującym nasze systemy teleinformatyczne lub udostępniającym nam narzędzia teleinformatyczne;
b) podwykonawcom wspierającym nas np. w wykonywaniu usług lub sprzedaży towarów;
c) obsłudze korespondencji czy w procesie obsługi Klienta, podmiotom prowadzącym działalność pocztową lub kurierską;
d) podmiotom świadczącym nam usługi doradcze, konsultacyjne, audytowe, pomoc prawną, podatkową, rachunkową, agencjom badawczym działającym na nasze zlecenie;
e) innym podmiotom leczniczym – w celu zapewnienia ciągłości leczenia;
f) osobom upoważnionym przez Pacjenta;
g) Ministerstwu Zdrowia bądź innym instytucjom na podstawie obowiązujących umów o dofinansowanie/przeprowadzenie programów profilaktycznych;
h) podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa (np. Narodowemu Funduszowi Zdrowia).
Dane medyczne lub inne dane szczególnych kategorii, na przykład o stanie Państwa zdrowia, podlegają przekazaniu wyłącznie w przypadku, gdy zezwalają na to lub zobowiązują nas do tego odrębne przepisy regulujące te zagadnienia. Dotyczy to również zakresu przekazywanych szczególnych kategorii danych.
Czy Państwa dane trafią poza Europejski ObszarGospodarczy (EOG)?
Nie przekazujemy Państwa danych poza EOG (obszar obejmujący Unię Europejską, Norwegię, Liechtenstein i Islandię).
Przysługujące Państwu uprawnienia
Mogą Państwo złożyć do nas wniosek (dotyczący danych osobowych) o:
1) sprostowanie (poprawienie) nieprawidłowych danych lub uzupełnienie danych;
2) usunięcie danych przetwarzanych bezpodstawnie;
3) ograniczenie przetwarzania (wstrzymanie operacji na danych lub nieusuwanie danych - stosownie do złożonego wniosku);
4) dostęp do danych (między innymi: o informację o przetwarzanych przez nas danych, celach przetwarzania, odbiorcach danych lub kategoriach odbiorców) oraz o kopię danych;
5) przeniesienie danych do innego administratora danych lub do państwa.
Z tych praw mogą Państwo skorzystać, składając wniosek w naszej siedzibie pod adresem wskazanym na końcu tej informacji lub w dowolny inny sposób. Złożenie przez Państwa wniosku pisemnego z Państwa podpisem ułatwi nam Państwa identyfikację i może przyspieszyć zajęcie się Państwa wnioskiem.
Zakres każdego z tych praw oraz sytuacje, w których można z nich skorzystać, wynikają z przepisów prawa. To, z którego uprawnienia mogą Państwo skorzystać, zależeć będzie np. od podstawy prawnej wykorzystywania przez nas Państwa danych oraz od celu ich przetwarzania. Oznacza to, że w niektórych przypadkach będziemy mogli odmówić uwzględnienia Państwa wniosku. W takich przypadkach wyjaśnimy Państwu motywy naszej decyzji i podamy jej podstawę prawną. W każdym przypadku będziemy niezwłocznie udzielać Państwu niezbędnych wyjaśnień i pomocy w wykonywaniu Państwa praw.
Prawo sprzeciwu
Niezależnie od praw wymienionych wyżej mogą Państwo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Państwa danych na potrzeby marketingu bezpośredniego.
Po przyjęciu wniosku w tej sprawie jesteśmy zobowiązani do zaprzestania przetwarzania danych w tym celu. W szczególnych sytuacjach mogą Państwo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, jeśli podstawą wykorzystania danych jest nasz prawnie uzasadniony interes lub interes publiczny. W takiej sytuacji, po rozpatrzeniu Państwa wniosku, nie będziemy już mogli przetwarzać danych osobowych objętych sprzeciwem na tej podstawie, chyba że wykażemy, iż istnieją:
1) ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania danych, które według prawa uznaje się za nadrzędne wobec Państwa interesów, praw i wolności,
lub
2) podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
Skarga
Mają Państwo prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uważają Państwo, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy prawa.
Kontakt i informacje
Nasze dane kontaktowe:
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej AK-DENT z siedzibą w Lublinie adres:
ul. Elsnera 5, 20-854 Lublin, tel. 81 526 75 92.
W sprawach z zakresu ochrony danych mogą się Państwo kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych listownie na adres:
ul. Elsnera 5, 20-854 Lublin, lub e-mailowo:
anna_dent@op.pl